Karimoku Case Study

Dit eigentijds Japanse merk bestaand uit voornamelijk in de basis houten meubels is gebaseerd op een gedeelde liefde voor serene schoonheid, rijkdom van materiaal en tijdloze vormgeving. De ontwerpen zijn allemaal van succesvolle internationale architecten zoals Norm Architects, Norman Foster en Keiji Ashizawa.

KARIMOKU CASE STUDY FILOSOFIE EN HUN ONTWERPERS

Uniek is dat de collectie is ontstaan vanuit ‘cases’ wat in houdt dat alle producten eerst in een project, een ‘case’, zijn toegepast en vervolgens worden er een paar modellen geselecteerd die opgenomen worden in de collectie. 

Het begon met de Kinuta Terrace appartementen in Tokio waar Japanse architect Keiji Ashizawa zijn vrienden Norms architects uit Copenhagen uitnodigden om ook een appartement te ontwerpen. Karimoku maakte vervolgens alle houten maatwerk onderdelen en losse meubels voor de appartementen. De geselecteerde modellen die uit die projecten voortvloeiden zijn de eerste 12 unique houten meubelstukken die de start vormde van de Karimoku Case Study collectie.

Door deze aanpak onderscheidt de Karimoku Case Study collectie zich van de meeste collecties die vaak meer vanuit een comercieel oogpunt tot stand komen. Hierbij speelt, naast de liefde voor hout, een holistische relatie tot de architectuur en functionaliteit van de projecten. Deze focus  bepaalt niet alleen hoe fijn de producten functioneren maar ook hoe ze er esthetische uit komen te zien.

De inspiratie voor deze aanpak komt uit de ‘case study houses’ van de jaren 40 in de Verenigde Staten waar beginnende en gevestigde architecten gevraagd waren model woningen voor de toekomst te ontwerpen. Veel van deze woningen, met hun vernieuwde indelingen, constructies en materiaalgebruik, worden tot de dag van vandaag als hoogtepunten van de modernistische architectuur uit het mid-century modern tijdperk beschouwd.

DE MODELLEN EN HUN TOEPASSINGEN

Op de website van het merk zijn alle cases ook weer terug te vinden samen met de producten die daar uit voortvloeiden. Dat zijn zowel residentiële als zakelijke projecten. 

In het recent door Norm architects ontworpen interior van het restaurant ÄNG in een Zweedse wijngaard is goed te zien hoe de ontwerpen zich aanpassen aan die bijzondere omgeving. Met name de elegante en zeer comfortable N-DC01 dining chair speelt een grote rol in hun ‘total gastronomic tasting experience’ van 21 gangen.

Het ook door hun ontworpen interieur van de Notabene shoe store in hartje Copenhagen reflecteert het vakmanschap van de ambachtelijk gemaakte schoenen met de speciaal daarvoor ontworpen schitterend sculpturale N-S03 lounger en bank.

Het door Keiji Ashizawa ontworpen Blue Bottle Cafe in Yokohama bracht de gestoffeerde N-SC01 side chair met lage rug voort die onder de tafel weg te schuiven is en het Archipelago buitenhuis de N-CC01 club chair in de zelfde stijl omschreven als de lounger met de kleinste footprint die ook weer bij ÄNG is toegepast.

Wij zijn niet alleen fan van het eerste uur van dit mooie merk maar ook zeer benieuwd hoe de collectie zal gaan groeien gezien dat alleen via gerealiseerde projecten zal zijn. Wat hebben het NORM team nog in petto en waar is Keiji mee bezig. En dan de grote vraag welke andere internationale namen zullen mede deze organische collectie helpen vormen in de toekomst?

Bezoek onze showroom of bekijk onze openingstijden

HET VAKMANSCHAP EN DE HISTORIE VAN KARIMOKU CASE STUDY

Stuk voor stuk zijn de ontwerpen ambachtelijk tot stand gekomen en handmatig afgewerkt door de beste houtbewerkers van Japan, het land dat bekend staat de hoogste kwaliteit houtbewerking ter wereld te hebben. En er wordt uitsluiten de beste kwaliteit hout gebruikt waardoor met al deze liefde, vakmanschap en zorg ze generaties mee kunnen. Als je van hout houdt zoals de Japanners dat doen dan hou je ook ongetwijfeld van deze pure tactiele meubels.

Karimoku

Het moederbedrijf Karimoku begon in 1940 als een houtwerkplaats in het dorp Kariya. In 1960 lanceerde ze hun eerste eigen meubellijn om vervolgens uit te groeien tot een belangrijke speler in de Japanse houten meubel markt. Al 50 jaar zijn ze qua residentieel meubel verkoop nummer 1 in Japan. 

Met ander woorden heel erg veel kennis en ervaring zit in ieder object verwerkt waardoor de meubels niet alleen voor woningen geschikt zijn maar ook perfect functioneren in een project omgeving zoals een hotel, restaurant of werkomgeving.

Dit eigentijds Japanse merk bestaand uit voornamelijk in de basis houten meubels is gebaseerd op een gedeelde liefde voor serene schoonheid, rijkdom van materiaal en tijdloze vormgeving. De ontwerpen zijn allemaal van succesvolle internationale architecten zoals Norm Architects, Norman Foster en Keiji Ashizawa.

KARIMOKU CASE STUDY FILOSOFIE EN HUN ONTWERPERS

Uniek is dat de collectie is ontstaan vanuit ‘cases’ wat in houdt dat alle producten eerst in een project, een ‘case’, zijn toegepast en vervolgens worden er een paar modellen geselecteerd die opgenomen worden in de collectie. 

Het begon met de Kinuta Terrace appartementen in Tokio waar Japanse architect Keiji Ashizawa zijn vrienden Norms architects uit Copenhagen uitnodigden om ook een appartement te ontwerpen. Karimoku maakte vervolgens alle houten maatwerk onderdelen en losse meubels voor de appartementen. De geselecteerde modellen die uit die projecten voortvloeiden zijn de eerste 12 unique houten meubelstukken die de start vormde van de Karimoku Case Study collectie.

Door deze aanpak onderscheidt de Karimoku Case Study collectie zich van de meeste collecties die vaak meer vanuit een comercieel oogpunt tot stand komen. Hierbij speelt, naast de liefde voor hout, een holistische relatie tot de architectuur en functionaliteit van de projecten. Deze focus  bepaalt niet alleen hoe fijn de producten functioneren maar ook hoe ze er esthetische uit komen te zien.

De inspiratie voor deze aanpak komt uit de ‘case study houses’ van de jaren 40 in de Verenigde Staten waar beginnende en gevestigde architecten gevraagd waren model woningen voor de toekomst te ontwerpen. Veel van deze woningen, met hun vernieuwde indelingen, constructies en materiaalgebruik, worden tot de dag van vandaag als hoogtepunten van de modernistische architectuur uit het mid-century modern tijdperk beschouwd.

DE MODELLEN EN HUN TOEPASSINGEN

Op de website van het merk zijn alle cases ook weer terug te vinden samen met de producten die daar uit voortvloeiden. Dat zijn zowel residentiële als zakelijke projecten. 

In het recent door Norm architects ontworpen interior van het restaurant ÄNG in een Zweedse wijngaard is goed te zien hoe de ontwerpen zich aanpassen aan die bijzondere omgeving. Met name de elegante en zeer comfortable N-DC01 dining chair speelt een grote rol in hun ‘total gastronomic tasting experience’ van 21 gangen.

Het ook door hun ontworpen interieur van de Notabene shoe store in hartje Copenhagen reflecteert het vakmanschap van de ambachtelijk gemaakte schoenen met de speciaal daarvoor ontworpen schitterend sculpturale N-S03 lounger en bank.

Het door Keiji Ashizawa ontworpen Blue Bottle Cafe in Yokohama bracht de gestoffeerde N-SC01 side chair met lage rug voort die onder de tafel weg te schuiven is en het Archipelago buitenhuis de N-CC01 club chair in de zelfde stijl omschreven als de lounger met de kleinste footprint die ook weer bij ÄNG is toegepast.

Wij zijn niet alleen fan van het eerste uur van dit mooie merk maar ook zeer benieuwd hoe de collectie zal gaan groeien gezien dat alleen via gerealiseerde projecten zal zijn. Wat hebben het NORM team nog in petto en waar is Keiji mee bezig. En dan de grote vraag welke andere internationale namen zullen mede deze organische collectie helpen vormen in de toekomst?

Bezoek onze showroom of bekijk onze openingstijden

HET VAKMANSCHAP EN DE HISTORIE VAN KARIMOKU CASE STUDY

Stuk voor stuk zijn de ontwerpen ambachtelijk tot stand gekomen en handmatig afgewerkt door de beste houtbewerkers van Japan, het land dat bekend staat de hoogste kwaliteit houtbewerking ter wereld te hebben. En er wordt uitsluiten de beste kwaliteit hout gebruikt waardoor met al deze liefde, vakmanschap en zorg ze generaties mee kunnen. Als je van hout houdt zoals de Japanners dat doen dan hou je ook ongetwijfeld van deze pure tactiele meubels.

Karimoku

Het moederbedrijf Karimoku begon in 1940 als een houtwerkplaats in het dorp Kariya. In 1960 lanceerde ze hun eerste eigen meubellijn om vervolgens uit te groeien tot een belangrijke speler in de Japanse houten meubel markt. Al 50 jaar zijn ze qua residentieel meubel verkoop nummer 1 in Japan. 

Met ander woorden heel erg veel kennis en ervaring zit in ieder object verwerkt waardoor de meubels niet alleen voor woningen geschikt zijn maar ook perfect functioneren in een project omgeving zoals een hotel, restaurant of werkomgeving.